Rancangan Kurikulum Sekolah Minggu bagi anak Usia 7 Tahun di Sinode Gereja Bethel Tabernakel
Abstract
The curriculum is a vital part of the implementation of Sunday school. The GBT Synod understands this so they plan to create a curriculum that can be used nationally. As a concrete step, the GBT Synod collaborated with STT KAO to produce Sunday school curriculum teaching for 7-year-old children. What is the right curriculum design for 7-year-old Sunday schoolchildren at the GBT Synod? By using this type of qualitative research, literature studies are obtained several important things to answer this question. Some aspects that need to be considered in making this curriculum include: the urgency of the curriculum itself, the characteristics of 7-year-old Sunday school children, and the spirituality of Sunday school children at the age of 7. As a result, several things can be mentioned in this curriculum. First, the curriculum is set in a span of one year. Second, the content in the curriculum must pay attention to the themes that have been the dogma of GBT. Third, the content of the curriculum must also pay attention to the ecclesiastical calendars. Finally, 7-year-old Sunday schoolchildren are equipped with the creation stories in the Bible as the basis for an introduction to Christian doctrine.
Abstrak:
Kurikulum menjadi bagian yang vital dalam penyelenggaraan sekolah minggu. Sinode GBT memahami akan hal ini sehingga mereka merencanakan adanya pembuatan kurikulum yang dapat dipakai secara nasional. sebagai langkah konkritnya, Sinode GBT bekerjasama dengan STT KAO untuk menghasilkan pengajaran kurikulum sekolah minggu bagi anak usia 7 tahun. Bagaimanakah rancangan kurikulum yang tepat bagi anak sekolah minggu usia 7 tahun di Sinode GBT? Dengan menggunakan jenis penelitian kualitatif studi pustaka didapatkan beberapa hal penting untuk menjawab pertanyaan ini. Beberapa aspek yang perlu dipertimbangkan dalam pembuatan kurikulum ini diantaranya: urgensi dari kurikulum itu sendiri, karakteristik anak sekolah minggu usia 7 tahun, serta kerohanian anak sekolah minggu di usia 7 tahun. Sebagai hasilnya, beberapa hal dapat disebutkan dalam kurikulum ini. Pertama, kurikulum ditetapkan dalam rentang satu tahun. Kedua, Isi dalam kurikulum harus memperhatikan tema-tema yang selama ini menjadi dogma GBT. Ketiga, isi kurikulum juga harus memperhatikan kalender-kalender gerejani. Terakhir, anak sekolah minggu usia 7 tahun dibekali dengan cerita-cerita penciptaan dalam Alkitab sebagai dasar pengenalan doktrin Kristen.
Kata Kunci: Kurikulum Sekolah Minggu, Anak 7 Tahun, Sinode GBT
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 974–980. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3394
Agisna, R., Jauhari, Z. A., Zuar, M. S., Sholihin, M., & I, A. K. (2023). Evaluasi pembelajaran. Social Science Academic, 1(2), 353–362.
Anggrainie, S. (2018). METODE PEMBELAJARAN YANG EFEKTIF TERHADAP ANAK KRISTEN USIA 6 – 12 TAHUN. Mawar Saron: Jurnal Pendidikan Kristen Dan Gereja, 1(1). https://ojs.sttmsl.ac.id/index.php/Jurung/article/view/18
Batlolona, M. G. J. R. (2021). Manajemen pembelajaran. JURNAL PENDIDIKAN PROFESI GURU INDONESIA (JPPGI), 1(1), 28–42. https://doi.org/10.30598/jppgivol1issue1page28-42
Berliner, D. C. (2001). Learning about and learning from expert teachers. International Journal of Educational Research, 35(5), 463–482. https://doi.org/10.1016/s0883-0355(02)00004-6
Bruffee, K. A. (1994). Collaborative learning: higher education, interdependence, and the authority of knowledge. Choice Reviews Online, 31(09), 31–5023. https://doi.org/10.5860/choice.31-5023
Bunglai, D. (2017). Sistem Pendidikan dan Pendidikan Sejarah di Singapura Sebagai Refleksi bagi Pengembangan Kurikulum di Indonesia. Jurnal Pendidikan Sejarah, 4(1), 32–33. https://doi.org/10.21009/jps.041.03
Dahl, C. J., Christine D. Wilson-Mendenhall, & Richard J. Davidson. (2020). The plasticity of well-being: A training-based framework for the cultivation of human flourishing. Proceedings of the National Academy of Sciences, 117(51), 32197–32206.
Diana, R. (2019). Prinsip Teologi Kristen Pendidikan Orang tua terhadap Anak di Era Revolusi Industri 4.0. BIA Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen Kontekstual, 2(1), 27–39.
Ellison, C. W. (1983). Spiritual Well-Being: Conceptualization and Measurement. Journal of Psychology and Theology, 11(4), 330–338. https://doi.org/10.1177/009164718301100406
Farid, S. A. (2023). Literasi Digital Sebagai Jalan Penguatan Pendidikan Karakter Di Era Society 5.0. Cetta Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(3), 580–597. https://doi.org/10.37329/cetta.v6i3.2603
Harefa:, K., Situmorang;, A. R., Daniel;, D., Rantung;, D. A., & Naibaho, L. (2024). Desain Kurikulum Pendidikan Agama Kristen Sekolah Minggu Menurut Pendekatan Kurikulum Bobbitt dan Charters. Regula Fidei: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 9(1). https://christianeducation.id/e-journal/index.php/regulafidei/article/view/209
Indarta, Y. (2022). Relevansi Kurikulum Merdeka Belajar dengan Model Pembelajaran Abad 21 dalam Perkembangan Era Society 5.0. EDUKATIF JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(2), 3011–3024. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i2.2589
Indarta, Y., Jalinus, N., Waskito, W., Samala, A. D., Riyanda, A. R., & Adi, N. H. (2022). Relevansi Kurikulum Merdeka Belajar dengan Model Pembelajaran Abad 21 dalam Perkembangan Era Society 5.0. EDUKATIF JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(2), 3011–3024. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i2.2589
Jumiyati, N. (2023). Implementation of coloring activities early childhood in developing fine motor skills. Journal of Childhood Development, 3(1), 1–12. https://doi.org/10.25217/jcd.v3i1.3139
Kennedy, M. (2015). Parsing the practice of teaching. Journal of Teacher Education, 67(1), 6–17. https://doi.org/10.1177/0022487115614617
Kristiawan, R. (2016). Pengenalan Pada Perjanjian Lama. KAO Press.
Kristiawan, R. (2024a). Kemalasan dalam Perspektif Kitab Amsal. Jurnal Ilmiah Tafsir Alkitab, 1(1), 22–32. https://doi.org/10.69668/juita.v1i1.5
Kristiawan, R. (2024b). Pesan Teologis Penggunaan Nama Gabungan Allah י ד ַּ֔ ַׁ ַׁ ש ל ֵ֣ א ( El-Shaddai ) dalam Pentateukh. 1(2), 93–109.
Kristiawan, R., Rombe, E., & Susilo, D. P. (2019). Pengantar Perjanjian Baru. Terakata.
Kurniati, E. ., Alfaeni, D. K. N. ., & Andriani, F. (2020). Analisis Peran Orang Tua dalam Mendampingi Anak di Masa Pandemi Covid-19. Urnal Obsesi Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 241.
Kusramadhanty, M. (2019). Temperamen dan praktik pengasuhan orang tua menentukan perkembangan sosial emosi anak usia prasekolah. Persona Jurnal Psikologi Indonesia, 8(2), 258–277. https://doi.org/10.30996/persona.v8i2.2794
Lestari, P. (2016). Membangun Karakter Siswa Melalui Kegiatan Intrakurikuler, Ekstrakurikuler, dan Hidden Curriculum di SD Budi Mulia Dua Pandeansari Yogyakarta. JURNAL PENELITIAN, 10(1), 71. https://doi.org/10.21043/jupe.v10i1.1367
Liansari, V. (2023). Perkembangan Pesrta Didik. UMSIDA Press. https://doi.org/https://doi.org/10.21070/2023/978-623-464-055-7
Makosa, P. (2015). Confessional and catechetical nature of religious education in Poland. The Person and the Challenges the Journal of Theology Education Canon Law and Social Studies Inspired by Pope John Paul II, 5(2), 53–66. https://doi.org/10.15633/pch.1521
Mardhiyah, R. H., Sekar Nurul Fajriyah Aldriani, & Febyana ChittaMuhamad Rizal Zulfikar. (2021). Pentingnya Keterampilan Belajar di Abad 21 sebagai Tuntutan dalam Pengembangan Sumber Daya Manusia. Lectura Jurnal Pendidikan, 12(1), 29–40. https://doi.org/10.31849/lectura.v12i1.5813
Mavrelos, M.; Daradoumis, T. (2020). Exploring Multiple Intelligence Theory Prospects as a Vehicle for Discovering the Relationship of Neuroeducation with Imaginative/Waldorf Pedagogy: A Systematic Literature Review. Education Sciences, 10(11), 334. https://doi.org/10.3390/educsci10110334
Menninghaus, W., Wagner, V., Hanich, J., Wassiliwizky, E., Jacobsen, T., & Koelsch, S. (2017). The Distancing-Embracing model of the enjoyment of negative emotions in art reception. Behavioral and Brain Sciences, 20(1). https://doi.org/10.1017/s0140525x17000309
Rachman, E. A., Humaeroh, D., Sari, D. Y., & Mulyanto, A. (2023). Kepemimpinan visioner dalam pendidikan karakter. Jurnal Educatio, 9(2), 1024–1033. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i2.5053
Ratag, A. E. (2017a). Pengembanganan Kurikulum Sekolah Minggu. LOGON ZOES: Jurnal Teologi, Sosial Dan Budaya, 1(1), 1–17. https://doi.org/10.53827/lz.v1i1.1
Ratag, A. E. (2017b). PENGEMBANGANAN KURIKULUM SEKOLAH MINGGU. LOGON ZOES Jurnal Teologi Sosial Dan Budaya, 1(1), 1–17. https://doi.org/10.53827/lz.v1i1.1
Schinkel, A. (2018). Wonder and moral education. Educational Theory, 68(1), 31–48. https://doi.org/10.1111/edth.12287
Schneiders, S. M. (1986). Theology and spirituality: strangers, rivals, or partners? Horizons, 13(2), 253–274. https://doi.org/10.1017/s036096690003632x
Setiawan, S. A., & Pujiono, A. (2021). Urgenitas Penerapan Kurikulum Pendidikan Agama Kristen dalam pelayanan anak sekolah Minggu. Jurnal Teologi Injili, 1(2), 102–110.
Simanjuntak, J. M. (2018). Belajar Sebagai Identitas Dan Tugas Gereja. Jurnal Jaffray, 16(1), 1.
Slater, P. G. (1990). Sunday School: The Formation of an American Institution. The Journal of Southern History, 56(1), 106. https://doi.org/10.2307/2210669
Snell, K. (1999). The Sunday-school movement in England and Wales: child labour, denominational control and working-class culture. Past & Present, 164(1), 122–168. https://doi.org/10.1093/past/164.1.122
Sudira, L. S. P. (2015). Faktor-faktor yang mempengaruhi prestasi belajar praktik kejuruan siswa SMK program studi keahlian teknik komputer dan informatika. Jurnal Pendidikan Vokasi, 5(3), 325. https://doi.org/10.21831/jpv.v5i3.6487
Sudrajat, A. (2011). MENGAPA PENDIDIKAN KARAKTER? Jurnal Pendidikan Karakter, 1(1). https://doi.org/10.21831/jpk.v1i1.1316
Suparti, N.; Susanti, M. (2017). PENGEMBANGAN MODEL MEDIA AUDIO PEMBELAJARAN BERMUATAN PERMAINAN TRADISIONAL UNTUK PENDIDIKAN ANAK USIA DINI. Jurnal Kwangsan, 5(2), 101. https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v5n2.p101--114
Syaparuddin. (2020). STRATEGI PEMBELAJARAN AKTIF DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR PKN PESERTA DIDIK. Mahaguru Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 30–41. https://doi.org/10.33487/mgr.v1i1.326
Telaumbanua, I. S. (2023). Desain Kurikulum PAK Sekolah Minggu dengan Menggunakan Teori Maria Harris bagi Anak Usia 7 sampai 10 Tahun di GBI Covenant Bekasi [Universitas Kristen Indonesia]. http://repository.uki.ac.id/14372/
Thomsen, R. P. B. S. (2022). Learning Through Play at School – a framework for policy and practice. Frontiers in Education, 7(1).
Tirtoni, F.; Kurniawan, M. I. (2022). Buku ajar strategi belajar mengajar di sekolah dasar. Umsida Press eBooks. https://doi.org/10.21070/2022/978-623-464-049-6
TROST, S. G., ROSENKRANZ, R. R., & DZEWALTOWSKI, D. (2008). Physical Activity Levels among Children Attending After-School Programs. Medicine & Science in Sports & Exercise, 40(4), 622–629. https://doi.org/10.1249/mss.0b013e318161eaa5
Wolf, M. M. (1978). SOCIAL VALIDITY: THE CASE FOR SUBJECTIVE MEASUREMENT or HOW APPLIED BEHAVIOR ANALYSIS IS FINDING ITS HEART. Journal of Applied Behavior Analysis, 11(2), 203–214. https://doi.org/10.1901/jaba.1978.11-203
Zamroni, T. S. W., & Darmiyati Zuchdi. (2014). INTERNALISASI DAN AKTUALISASI NILAI-NILAI KARAKTER PADA SISWA SMP DALAM PERSPEKTIF FENOMENOLOGIS. Jurnal Pembangunan Pendidikan Fondasi Dan Aplikasi, 2(2). https://doi.org/10.21831/jppfa.v2i2.2658
DOI: https://doi.org/10.55097/sabda.v6i1.209
DOI (PDF): https://doi.org/10.55097/sabda.v6i1.209.g115
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Ragil Kristiawan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sabda: Jurnal Teologi Kristen Telah Terindeks di:
View My Stats