Urgensi Spiritual Formation dalam Pemakaian Spiritual Igredient di Working Hypothesis pada Pembelajaran Mahasiswa

Yeffry Hendra Lesmana, Dyulius Thomas Bilo

Abstract


This study examines the urgency of spiritual formation in the application of spiritual ingredients to the working hypothesis to improve student learning. The focus of this study is to answer the need for a holistic approach in education that is not only centered on cognitive aspects, but also spiritual and emotional. This study formulates the main question: How can the application of spiritual formation through spiritual ingredients strengthen the working hypothesis in the context of student learning? The method used is a literature review with a descriptive qualitative approach. The findings show that the integration of spiritual ingredients in the working hypothesis helps students develop a more reflective and transformative learning approach. This has a positive impact on their ability to face academic and personal life challenges. This study suggests the need for special training for lecturers in integrating spiritual values into teaching, as well as the development of a curriculum that explicitly considers spiritual aspects. The conclusions drawn emphasize that strong spiritual formation can be an important foundation in student learning to build holistic integrity and character.

 

 Abstrak

Penelitian ini mengkaji urgensi spiritual formation dalam penerapan spiritual ingredients pada working hypothesis untuk meningkatkan pembelajaran mahasiswa. Fokus penelitian ini adalah menjawab kebutuhan terhadap pendekatan holistik dalam pendidikan yang tidak hanya berpusat pada aspek kognitif, tetapi juga spiritual dan emosional. Penelitian ini merumuskan pertanyaan utama: Bagaimana penerapan spiritual formation melalui spiritual ingredients dapat memperkuat working hypothesis dalam konteks pembelajaran mahasiswa? Metode yang digunakan adalah kajian literatur dengan pendekatan kualitatif deskriptif. Hasil temuan menunjukkan bahwa integrasi spiritual ingredients dalam working hypothesis membantu mahasiswa mengembangkan pendekatan pembelajaran yang lebih reflektif dan transformatif. Hal ini berdampak positif pada kemampuan mereka dalam menghadapi tantangan akademik dan kehidupan pribadi. Penelitian ini menyarankan perlunya pelatihan khusus bagi dosen dalam mengintegrasikan nilai-nilai spiritual ke dalam pengajaran, serta pengembangan kurikulum yang memperhatikan aspek spiritual secara eksplisit. Kesimpulan yang dihasilkan menekankan bahwa pembentukan spiritual yang kuat dapat menjadi fondasi penting dalam pembelajaran mahasiswa untuk membangun integritas dan karakter holistik.

Kata Kunci :Spiritual Formation, Spiritual ingredient, working hypothesis, pola pembelajaran


Keywords


Spiritual Formation, Spiritual ingredients, working hypothesis, learning patterns

Full Text:

PDF

References


Agustina20, D., Pattinama, Y. A., & Harefa, F. L. (2020). Spiritualitas Hana Menurut 1 Samuel 1:1-28 Dan Implementasinya Bagi Wanita. SCRIPTA: Jurnal Teologi Dan Pelayanan Kontekstual, 10(2), 1–20. https://doi.org/10.47154/scripta.v10i2.102

Anne E Carr. (1988). Search for wisdom and Spirit. Univ. of Notre Dame Press.

Budiyana, H. (2018). Roh Kudus Dalam Proses Pembelajaran Pendidikankristen Mewujudkan Pengajaran Kristen Yang Mengandung Nilai Kekal. Jurnal Teologi Berita Hidup, 1(1). https://doi.org/10.38189/jtbh.v1i1.5

CCCU. (2011). Report on the Task Force on Spiritual Formation in Christian Higher Education.

Desi, A. (2020). CARA MENINGKATKAN SPIRITUALITAS DARI MODEL GAYA HIDUP SEORANG PELAYAN GEREJA YANG TIDAK BERTANGGUNG JAWAB. https://doi.org/10.31219/osf.io/6mvuw

Esther Susabda & Tim. (2023). Spiritual Formation: Formasi Pertumbuhan Rohani. Literatur Perkantas Jatim.

Hasmiati, H. (2020). MEMBANGUN KECERDASAN SPIRITUAL. Jurnal Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam & Pendidikan, 8(2), 156–164. https://doi.org/10.47435/al-qalam.v8i2.241

John Murray. (2015). Redemption Accomplished and Applied. Wm. B. Eerdmans Publishing Co.

Lailatut Tarwiyyah, H. (2022). Pengaruh Religiusitas dalam Membangun Self-Awareness pada Remaja: Literature Review. JURNAL PSIMAWA, 5(2). https://doi.org/10.36761/jp.v5i2.2112

Leny Marinda. (2020). TEORI PERKEMBANGAN KOGNITIF JEAN PIAGET DAN PROBLEMATIKANYA PADA ANAK USIA SEKOLAH DASAR. Pusat Studi Gender Dan Anak (PSGA) LP2M IAIN Jember, Vol. 13, N, 128–130.

Louis Berkhof. (1996). Systematic Theology. Wm. B. Eerdmans Publishing Co.

Oktonika, E. (2020). Kontribusi Bimbingan dan Konseling dalam Mengembangkan Kesadaran Beragama Pada Remaja di Abad 21. JURNAL Al-AZHAR INDONESIA SERI HUMANIORA, 5(3), 159. https://doi.org/10.36722/sh.v5i3.375

Robertus Suraji*), I. S. (2021). Peran spiritualitas dalam pendidikan karakter peserta didik. JPPI (Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia), Vol. 7, No, 570–575. https://doi.org/https://doi.org/10.29210/020211246

Sakerebau, J. (2018). Memahami Peran Psikologi Pendidikan Bagi Pembelajaran. BIA’: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen Kontekstual, 1(1), 96–111.

Wospakrik, M. M. (2024). SPIRITUALITAS DAN INTEGRITAS MAJELIS JEMAAT. SOLIDEO Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 56–62. https://doi.org/10.56942/js.v2i2.195

Zai, V. (2023). IMAN YANG BERTANGGUNG JAWAB: IMPLIKASINYA BAGI KEHIDUPAN UMAT PERCAYA. FILADELFIA: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 4(1), 495–505. https://doi.org/10.55772/filadelfia.v4i1.89

Zaluchu, S. E. (2021). Metode Penelitian di dalam Manuskrip Jurnal Ilmiah Keagamaan [Research Methods in Religious Scientific Journal Manuscripts]. Jurnal Teologi Berita Hidup. https://doi.org/10.38189/jtbh.v3i2.93




DOI: https://doi.org/10.55097/sabda.v6i1.189

DOI (PDF): https://doi.org/10.55097/sabda.v6i1.189.g116

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Yeffry Hendra Lesmana

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Sabda: Jurnal Teologi Kristen Telah Terindeks di: 

   

View My Stats